Windows-7-Key windows-7-ultimate-key windows-7-professional-key buyofficialkeywindwos-7-key windows-7-ultimate-buy windows-7-home-premium-key-buy purchase-windows-7-key-oem Windows-7-Professional-Key-online windows-7-key
  • Information om radiostyrd bilsport!

     

    Allmänt

    Som inom all typ av motorsport så finns det många olika typer & storlekar av radiostyrda bilar, alla är anpassade för just ett eller flera användningsområden, inomhus eller utomhus, grus eller asfalt. Fördelen med radiostyrt är att alla, verkligen ALLA kan hålla på med det. Det kvittar om du är gammal eller ung. kille eller tjej, rik eller fattig, motorintresserad eller ej. Gillar att meka eller ej. Det kvittar totalt, radiostyrt är till för alla!

    Inom ERCK kör vi med både bränsledrivna s.k. nitrobilar med glödstiftsmotorer, och eldrivna bilar. Elbilarna är utrustade med elmotor och fart reglage för hastighetskontrollen och har backfunktion.  Vi kör utomhus med  nitrobilar offroad på grusbana, och med  banbilar, eller touringbilar på asfaltbana.  Under vinterhalvåret  kör vi också inomhus med elbilar i skala 1:18, 1:10.  Detta ger god träning inför utomhusracing på sommarhalvåret.

    Dagens modellbilar är små teknologiska underverk, som har närmat sig den fullskalebil som vi kör med till jobbet varje dag. De flesta är 4.hjulsdrina med kardan för framhjulsdriften, och med differentialer för utjämning av hjulens varierande rotation i kurvor. De har individuell bak- och framhjulsfjädring med oljefyllda stötdämpare. Alla axlar och drivenheter är kullagrade. Dessa små fartvidunder är nära nog i alla detaljer, kopior av våra stora bilar.


    Små men ändå väldigt tekniska

    RC bilarna har blivit avancerade.
    Dom flesta modellerna inom både bränsledrivna som eldrivna bilar, säljs idag oftast som s.k. RTR. d.v.s. som “Ready to run” modeller. De levereras med färdig målad kaross och med dekaler. Med modellen följer också oftast en bra radiosändare, så det är bara att laddabatterierna och börja köra. (t.h. en 1:18 Rally-elbil från Associated Electronics)

    En Thunder Tiger RC18R en rallyelbil i skala 1:18. Denna bil är mycket snabb, stryktålig och körvänlig.
    Elbilens chassie är byggt av ett stryktåligt kompositmaterial och är utrustade med en otrolig detaljrikedom, och sådana finesser som individuell bak- och framhjulsupphängning med spiralfjädrar och oljestötdämpare.
    De flesta modeller i marknaden är idag 4-hjulsdrivna och är utrustade med differentialer som ger mycket goda köregenskaper.


    Klasser och modeller

    Alla radiostyrda bilar klassas in i olika klasser beroende på storlek här kommer de vanligaste storlekarna med förklaring.
    1:24 Mini Z Touring
    1:18 Touring, Rally, Offroad / Buggy, Truggy och Monstertruck
    1:10 Touring, Rally, Offroad / Buggy, Truggy och Monstertruck
    1:8 Touring, Rally, Offroad / Buggy, Truggy och Monstertruck
    1:5 Touring, Rally, Offroad / Buggy, Monstertruck och Truck

    1:24 även kallade Mini-Z är de minsta bilarna och kan köras på en mindre bana uppbyggd på ett vardagsrumsgolv men kan även köras på klart större banor i lokaler i storlek som en gymnastiksal eller liknande.

    1:18 finns som elbilar. Dessa mäter omkring 25cm i längd och ca 15cm breda. Dessa bilar drivs oftast av s.k. 370 motorer, som de motorer som ofta kommer med t.ex. RTR flygmodeller m.fl. andra RC-modeller.

    1:10 Elbil, är ca 30 cm lång och 20 cm bred och har i regel en aning starkare motorer. Utöver 370 motorerna, finns det ett flertal olika motorer till bilarna. De mest avancerade kallas oftast racingmotorer och är hot-ade varianter av 370 motortypen, eller speciella motorer avsedda för racing.

    1:8 bilarna är större och har måtten ca 50 cm lång och ca 30 cm bred och väsentligt starkare motorer både som elmotordrivna som nitrodrivna.
    Den eldrivna 1:8 bilen har oftast en s.k.540 motor eller motorer i olika utförande och lindningar, som bestämmer hur mycket kraft och hur stort varvtal och effekt man kan ta ut ur motorn.

    1:5 Fordon i denna klass drivs med bensin och tvåtaktsmotorer på 23 ccm med elektronisk tändning och med vanliga tändstift. Dessa bilar mäter omkring  70 cm i längd och körs förstås i en egen klass.



    El: Effektförhållandet i elbilen gäller alla eldrivna bilar, och handlar om den effekt eller ström i Ah som motorn förbrukar i fullt varv, detta bestäms av hur stark ackumulator(batteri) man använder som också påverkar valet av fartreglage som är beroende av den Ampere som fartreglaget tål utan att det bränns sönder. Därför måste fartreglage bestämmas efter vilken effekt i Ampere man vill ta ut från det, t.ex. vid val av motor. Ju starkare motor – ju större Ah värde skall fartreglaget ha. Detta innebär också att man måste välja en ackumulator med tillräcklig stort Ampere tal. Styrkor upp mot 5000mAh (milliampere) är inte ovanligt i dagens elbilar i skala 1:8.

     



    Nitro: 1:8 nitro bilen är vanligtvis utrustad med  3,5 cc förbränningsmotorer och drivs med en bränsleblandning av metanol/nitrometan och vegetabilisk olja. Förhållandet är i allmänhet 65% metanol, 15% nitrometan och 20% olja. Det är inte ovanligt att man blandar egna proportioner, där man sänker metanolhalten till 60%, höjer nitrometanhalten till 20% med bibehållna 20% olja, vilket ger ytterligare kraft och fart på bilarna.

     

    Typer

    Buggy


    Buggyn, är en modelltyp som härstammar från amerikanska teräng- och sandbuggys i fullskala som oftast körs i stora sandtag, strandbankar och ute i ökenlandskap. Oftast är dessa utrustade med karosser av Pickup typ. Men det finns i denna grupp också vanliga sedankarosser. Buggys finns både som elbilar nitorbilar. För utomhusbruk, körs för det mesta nitrobilar på offroadbanor och grus. Bilarnas karaktär skiljer sig från banbilarna med sin höga markfrigång och de långa bärarmarna i hjulupphängningar som ger extremt lång fjädringsväg och bredare spåvidd.

     

    De vanligaste Buggymodellerana finns i olika tävlingsklasser:
    1:10 skalan mäter 25 cm i längd och ca. 20 cm bredd med förbrännings-motorer på 2,5 cc.
    1:8 är de mest vanliga och har ett mått på ca 50 – 70 cm längd och 28 – 31 cm bredd och har motorer på 3,5 cc.
    Även 1:5 förekommer som är väsentligt större och drivs med 23 cc bensinmotorer och ett elektroniskt tändsystem. En 1:5 buggy mäter ca 60 -80 cm i längd och omkring 45-50 cm bredd

    Truggy


    Truggy, är i många avseenden lik en Buggy. Skillnaden ligger i att den fått bredare spårvidd genom de karaktäristiska och exrtremt långa bärarmarna som ger bilen en fyrkantig hjulgeometri där hjulen ser ut att sitta i vart hörn av en kvadrat. Den extremt breda hjulbasen tillsammans med de bredare däcken, gör bilen avsevärt bekvämare att köra och upplevs som lugnare på  offroadbanan. I övrigt skiljer sig Buggyn och Truggyn inte nämnvärt åt.

     

    Monstertrucks och Trucks


    En klass som av namnet kan bedömas vara lastbilar, men som i stor utsträckning börjat bli till extrema Buggys eller Stadiumbilar med benämningen  ”Monstertucks” som oftast är försedda med Pick up karosser. De är efterbildningar av de enorma monstertruckarna man kör i spektakulära evenemang i olika arenor i USA. Biltypen är avsedda att framföras i besvärlig terräng och gyttjiga gropar där de lämpar sig särskilt väl med de enorma däcken och den höga frigången. Monstertrucken finns i flera skalor, och drivs för det mesta av förbrännings motorer, allt från 2,5 cc för de mindre truckarna till 8,5 cc för de större. Monstertruck- motorer har ofta speciella egenskaper, som t.ex. extrem segdragningskapacitet på låga varvtal avpassad till hård terrängkörning.

     

    Det finns en klass med Truck-bilar som är modeller av dragfordon eller Trailers till långa släp. men som körs i tävlingar enbart med dragfordonet. Dessa är mest vanliga i skala 1:5 och drivs av bensinmotorer och körs vanligen på asfaltbana. Trailerbilarna finns också i olika skalor som 1:10, 1:14 och 1:18 som både nitro och elbilar.
    MTA-4 SLEDGE HAMMER S50 från Thunder Tiger är en monstertruck som är hela 55,8cm lång, 43,8 cm bred, 27,3 cm hög och väger 6,2 kg.
    Detta är en Truck från Thunder Tiger, dock inte en 1:5 utan en 1:14.

    On-Road (banbilar)


    Biltypen kategoriseras som en skala modell av en vanlig standardbil. De finns i skalorna 1-24 som benämns som Mini-Z bilar som mäter ungefär 15-20 cm i längd och körs uteslutande i EL- bilsutförande inomhus. I skala 1:18, är bilarna el-drivna s.k. Rally- eller Touringsedaner och är kopior våra standardbilar vi kör med var dag. De mest vanliga modellerna är ofta valda efter förebilder av de mest kända tävlande rallybilarna och efterbilder från t.ex. STCC. Dessa mäter 25 cm på längden och 15 cm på bredden.
    Skalan 1:12, är något större men i stort liknande 1:18 bilarna.

     

    I skalorna 1:10 och 1:8, är bilarna för det mesta utrustade med nitromotorer i storlekarna 2,5ccm för skala 1:10. Dessa bilar är också populära i el-versionen.  1:10 bilen har måtten ca 30 cm lång och 20 cm bred.
    Skala 1:8 är även den, mest vanlig som nitrobil och utrustad med en 3,5 ccm förbränningsmotor, som i likhet med 1:10 bilarna, körs på metanol/nitrometan och olja. Motorerna är mycket högvarviga och kan varva upp mot 28- 40.000V/min. och utveckla omkring 2.5 -3 hk. Bilar har oftast karosser som är skalamodeller av de stora sportprototyper som körs i ban tävlingar runt om i världen, bl.a. av Kenny Bräck, Michael Schumacher m.fl. De förekommer också som standardbilsmodeller i sedan-, och rallybilsutförande och som Formel1-bilar. 1:8 bilen mäter ca 50-60cm lång och 25 cm bred.

    De karaktäriserande dragen hos On-Road bilarna är dess egenskaper i bl.a. schassie konstruktion. De har extremt låg tyngdpunkt och liten markfrigång som gör dem mycket kurvstabila. De är utrustade i stort sett samma omfattning som våra vardags bilar. De har allt som behövs för att uppnå optimal väghållning. De har däck som motsvarande fullskale bilar, oljestötdämpare runt om, övre och undre bärarmar i både bak, och framhjulsupphängningar och justerbara stystag (turnbucles) för justering av hjulvinklarna. De mest avancerade har också fått skivbromsar runt om och med upp till tre differentialer som utjämnar hjulens rotation i kurvor och i ojämnt underlag då hjulen tenderar att rulla i olika hastigheter.  Et flertal av dessa bilar är också utrustade med växellådor, mest vanliga är de 2-växlade, som växlar automatiskt till lämplig växel för olika farter.

    Gemensamt för 1:10, 1:8, och 1:5  bilarna är;  att de ofta körs i tävlingar runt om i både Europa som i Norden. Den mest frekventa tävlingsformen är ”Lilla STCC” Tävlingarna har ofta upp mot hundratalet tävlande och körs i olika klasser, både som SM, EM och VM. I Sverige har vi många kända tävlande som ofta beskrivs i reportage från tävlingar i  Allt Om Hobby, ”vårt förträffliga hobbymedium!”

    Skalan 1:5, är en avsevärt större banbil, eller asfaltsbil, som de också kallas, och mäter omkring 70- 80 cm L och 0mring 40- 45cm Br. De är utrustade med väsentligt kraftigare i delar för att tåla de stora påfrestningar som de utsätts för vid racing.  I det stora hela är de utrustade som sina mindre motsvarigheter.  Den stora skillnaden ligger inte bara i de kraftigare detaljerna som hjulupphängningar och de hydrauliska skivbromsarna mm. utan också av bensinmotorerna på upp till 23 ccm. med 3,5 – 4,5 hk.  Motorerna kan liknas med motorerna som sitter i grästrimmers och motorsågar, men är då specialtillverkade och upphottade för racingbruk och mer förfinade i sin gång. Motorerna har elektronisk/magnetisk tändning och helt vanliga tändstift.

    1:5 bilarna körs bl.a. i tävlingar i STCC stuk, och under 2007 var det premiär för en nya ”Porscheklassen”  Kända märken bland 1:5 bilar är bl.a. Hambacher och FG.

    Om du vill veta mer om banbilar, regler och tävlingar kan du besöka SBF Svenska Bilsport Förbundets hemsida:

C2020-625 C2020-635 C2040-412 C2040-441 C2040-911 C2040-923 C2040-924 C2060-218 C2070-586 C2080-474 C2090-420 C2090-543 C2090-545 C2090-619 C2140-046 C2140-130 C2140-820 C2140-842 C2150-196 C2150-198 C2150-563 C2180-186 C2180-272 C2180-277 C2180-318 C4040-124 C4090-455 C4120-784 CAT-100 CAT-221 CAT-340 CCBA CCD-470 CCNT CLAD CPSM1 CQE CSQA CSSBB CSTE CTAL-TA_Syll2012 E20-002 E20-005 E20-329 E20-517 E20-547 E20-891 EADP10 EX0-003 EX0-101 FM0-307 HC-211-CHS HC-261-ENU HC-611-ENU HC-711-ENU HC-812-CHS HH0-210 HP0-M51 HP0-Y44 HP2-B25 HP2-K36 HP2-T23 ISEB-BA1 ITIL ITIL-F JK0-019 JN0-633 JN0-643 JN0-690 M2020-645 250-310 300-206 642-813 70-178 70-686 98-349 BH0-013 C_GRCAC_10 C_TAW12_70 C_TB1200_88 C2040-406 C4040-224 M70-201 N10-005 NS0-145 PMI-001 070-177 070-336 070-337 070-457 070-464 070-672 070-680 1Y0-A20 1Z0-897 70-413 A00-211 C_FSUTIL_60 C_TPLM30_65 C2030-280 C2090-614 C2180-275 C4040-122 C4060-155 JN0-343 MB6-871 OG0-092 PRINCE2 PRINCE2 Practitioner SK0-003 VCP5-DCV 000-571 050-720 070-685 074-338 1Y0-400 200-101 299-01 4A0-101 70-332 70-689 820-422 98-365 98-367 AX0-100 C_TBIT44_731 C2010-571 C2020-180 C2020-612 C2040-407 C2090-610 C2180-317 C4040-109 C4040-123 C4040-129 GSEC MB6-872 MB7-700 OG0-091 070-413 070-459 070-433 070-496 dumps 070-497 070-511-Csharp 070-513 070-516 070-519 070-553 070-573 070-576-Csharp 070-595 070-599 132-S-715.2 132-S-816.1 156-215.13 199-01 1D0-525 1D0-635 1Y0-250 1Y0-350 1Z0-045 1Z0-050 1Z0-054 1Z0-238 1z0-402 1Z0-409 1Z0-457 1Z0-485-CN 1Z0-510 1Z0-518 1Z0-528 1Z0-543 1Z0-561 1Z0-584 1Z0-591 1Z0-820 1Z0-821 1Z0-822 1Z0-858 1Z0-864 1Z0-876 1Z0-884 1Z1-051 1z1-051 Certification 1Z1-052 1Z1-061 1Z1-102 1Z1-456 1Z1-457 1Z1-506 1Z1-560 200-001 200-530 220-801 dumps 225-030
Friends link: MB5-705 70-410 70-498 a00-211 ccd-410 1Y0-300 70-467 ex200 70-346 640-911 1Z0-062 70-342 700-501 c_hanatec131 C_HANATEC131 70-462 FCNSA-v5 e10-001 C4090-452 220-802 70-243 070-466 70-460 200-120 70-532 C4040-221 ex200 c_thr12_66 70-486 OG0-092 70-466 070-410 ICBB 70-342 OG0-091 70-410 vcp550 m70-301 70-483 C4090-452 70-417 70-461
Office-Professional-Plus-2013-key-on-sale buy-Office-Professional-Plus-2013-key cheap-Office-Professional-Plus-2013-key windows-7-home-premium-activation-key windows-7-home-premium-license-key windows-7-home-premium-cd-key windows-7-ultimate-64-bit-cd-key windows-7-activation-key Windows-8-Professional-license-key windows-7-professional-key-oem windows-7-professional-genuine-key windows-7-home-premium-genuine-key windows-7-enterprise-key buy-genuine-windows-7-enterprise-key Windows-8.1-Enterprise-activation-key