canada goose coats toronto retailers canada goose expedition parka euro parajumpers canada goose montebello parka price canada goose store in nyc
  • Information om radiostyrd bilsport!

     

    Allmänt

    Som inom all typ av motorsport så finns det många olika typer & storlekar av radiostyrda bilar, alla är anpassade för just ett eller flera användningsområden, inomhus eller utomhus, grus eller asfalt. Fördelen med radiostyrt är att alla, verkligen ALLA kan hålla på med det. Det kvittar om du är gammal eller ung. kille eller tjej, rik eller fattig, motorintresserad eller ej. Gillar att meka eller ej. Det kvittar totalt, radiostyrt är till för alla!

    Inom ERCK kör vi med både bränsledrivna s.k. nitrobilar med glödstiftsmotorer, och eldrivna bilar. Elbilarna är utrustade med elmotor och fart reglage för hastighetskontrollen och har backfunktion.  Vi kör utomhus med  nitrobilar offroad på grusbana, och med  banbilar, eller touringbilar på asfaltbana.  Under vinterhalvåret  kör vi också inomhus med elbilar i skala 1:18, 1:10.  Detta ger god träning inför utomhusracing på sommarhalvåret.

    Dagens modellbilar är små teknologiska underverk, som har närmat sig den fullskalebil som vi kör med till jobbet varje dag. De flesta är 4.hjulsdrina med kardan för framhjulsdriften, och med differentialer för utjämning av hjulens varierande rotation i kurvor. De har individuell bak- och framhjulsfjädring med oljefyllda stötdämpare. Alla axlar och drivenheter är kullagrade. Dessa små fartvidunder är nära nog i alla detaljer, kopior av våra stora bilar.


    Små men ändå väldigt tekniska

    RC bilarna har blivit avancerade.
    Dom flesta modellerna inom både bränsledrivna som eldrivna bilar, säljs idag oftast som s.k. RTR. d.v.s. som “Ready to run” modeller. De levereras med färdig målad kaross och med dekaler. Med modellen följer också oftast en bra radiosändare, så det är bara att laddabatterierna och börja köra. (t.h. en 1:18 Rally-elbil från Associated Electronics)

    En Thunder Tiger RC18R en rallyelbil i skala 1:18. Denna bil är mycket snabb, stryktålig och körvänlig.
    Elbilens chassie är byggt av ett stryktåligt kompositmaterial och är utrustade med en otrolig detaljrikedom, och sådana finesser som individuell bak- och framhjulsupphängning med spiralfjädrar och oljestötdämpare.
    De flesta modeller i marknaden är idag 4-hjulsdrivna och är utrustade med differentialer som ger mycket goda köregenskaper.


    Klasser och modeller

    Alla radiostyrda bilar klassas in i olika klasser beroende på storlek här kommer de vanligaste storlekarna med förklaring.
    1:24 Mini Z Touring
    1:18 Touring, Rally, Offroad / Buggy, Truggy och Monstertruck
    1:10 Touring, Rally, Offroad / Buggy, Truggy och Monstertruck
    1:8 Touring, Rally, Offroad / Buggy, Truggy och Monstertruck
    1:5 Touring, Rally, Offroad / Buggy, Monstertruck och Truck

    1:24 även kallade Mini-Z är de minsta bilarna och kan köras på en mindre bana uppbyggd på ett vardagsrumsgolv men kan även köras på klart större banor i lokaler i storlek som en gymnastiksal eller liknande.

    1:18 finns som elbilar. Dessa mäter omkring 25cm i längd och ca 15cm breda. Dessa bilar drivs oftast av s.k. 370 motorer, som de motorer som ofta kommer med t.ex. RTR flygmodeller m.fl. andra RC-modeller.

    1:10 Elbil, är ca 30 cm lång och 20 cm bred och har i regel en aning starkare motorer. Utöver 370 motorerna, finns det ett flertal olika motorer till bilarna. De mest avancerade kallas oftast racingmotorer och är hot-ade varianter av 370 motortypen, eller speciella motorer avsedda för racing.

    1:8 bilarna är större och har måtten ca 50 cm lång och ca 30 cm bred och väsentligt starkare motorer både som elmotordrivna som nitrodrivna.
    Den eldrivna 1:8 bilen har oftast en s.k.540 motor eller motorer i olika utförande och lindningar, som bestämmer hur mycket kraft och hur stort varvtal och effekt man kan ta ut ur motorn.

    1:5 Fordon i denna klass drivs med bensin och tvåtaktsmotorer på 23 ccm med elektronisk tändning och med vanliga tändstift. Dessa bilar mäter omkring  70 cm i längd och körs förstås i en egen klass.



    El: Effektförhållandet i elbilen gäller alla eldrivna bilar, och handlar om den effekt eller ström i Ah som motorn förbrukar i fullt varv, detta bestäms av hur stark ackumulator(batteri) man använder som också påverkar valet av fartreglage som är beroende av den Ampere som fartreglaget tål utan att det bränns sönder. Därför måste fartreglage bestämmas efter vilken effekt i Ampere man vill ta ut från det, t.ex. vid val av motor. Ju starkare motor – ju större Ah värde skall fartreglaget ha. Detta innebär också att man måste välja en ackumulator med tillräcklig stort Ampere tal. Styrkor upp mot 5000mAh (milliampere) är inte ovanligt i dagens elbilar i skala 1:8.

     



    Nitro: 1:8 nitro bilen är vanligtvis utrustad med  3,5 cc förbränningsmotorer och drivs med en bränsleblandning av metanol/nitrometan och vegetabilisk olja. Förhållandet är i allmänhet 65% metanol, 15% nitrometan och 20% olja. Det är inte ovanligt att man blandar egna proportioner, där man sänker metanolhalten till 60%, höjer nitrometanhalten till 20% med bibehållna 20% olja, vilket ger ytterligare kraft och fart på bilarna.

     

    Typer

    Buggy


    Buggyn, är en modelltyp som härstammar från amerikanska teräng- och sandbuggys i fullskala som oftast körs i stora sandtag, strandbankar och ute i ökenlandskap. Oftast är dessa utrustade med karosser av Pickup typ. Men det finns i denna grupp också vanliga sedankarosser. Buggys finns både som elbilar nitorbilar. För utomhusbruk, körs för det mesta nitrobilar på offroadbanor och grus. Bilarnas karaktär skiljer sig från banbilarna med sin höga markfrigång och de långa bärarmarna i hjulupphängningar som ger extremt lång fjädringsväg och bredare spåvidd.

     

    De vanligaste Buggymodellerana finns i olika tävlingsklasser:
    1:10 skalan mäter 25 cm i längd och ca. 20 cm bredd med förbrännings-motorer på 2,5 cc.
    1:8 är de mest vanliga och har ett mått på ca 50 – 70 cm längd och 28 – 31 cm bredd och har motorer på 3,5 cc.
    Även 1:5 förekommer som är väsentligt större och drivs med 23 cc bensinmotorer och ett elektroniskt tändsystem. En 1:5 buggy mäter ca 60 -80 cm i längd och omkring 45-50 cm bredd

    Truggy


    Truggy, är i många avseenden lik en Buggy. Skillnaden ligger i att den fått bredare spårvidd genom de karaktäristiska och exrtremt långa bärarmarna som ger bilen en fyrkantig hjulgeometri där hjulen ser ut att sitta i vart hörn av en kvadrat. Den extremt breda hjulbasen tillsammans med de bredare däcken, gör bilen avsevärt bekvämare att köra och upplevs som lugnare på  offroadbanan. I övrigt skiljer sig Buggyn och Truggyn inte nämnvärt åt.

     

    Monstertrucks och Trucks


    En klass som av namnet kan bedömas vara lastbilar, men som i stor utsträckning börjat bli till extrema Buggys eller Stadiumbilar med benämningen  ”Monstertucks” som oftast är försedda med Pick up karosser. De är efterbildningar av de enorma monstertruckarna man kör i spektakulära evenemang i olika arenor i USA. Biltypen är avsedda att framföras i besvärlig terräng och gyttjiga gropar där de lämpar sig särskilt väl med de enorma däcken och den höga frigången. Monstertrucken finns i flera skalor, och drivs för det mesta av förbrännings motorer, allt från 2,5 cc för de mindre truckarna till 8,5 cc för de större. Monstertruck- motorer har ofta speciella egenskaper, som t.ex. extrem segdragningskapacitet på låga varvtal avpassad till hård terrängkörning.

     

    Det finns en klass med Truck-bilar som är modeller av dragfordon eller Trailers till långa släp. men som körs i tävlingar enbart med dragfordonet. Dessa är mest vanliga i skala 1:5 och drivs av bensinmotorer och körs vanligen på asfaltbana. Trailerbilarna finns också i olika skalor som 1:10, 1:14 och 1:18 som både nitro och elbilar.
    MTA-4 SLEDGE HAMMER S50 från Thunder Tiger är en monstertruck som är hela 55,8cm lång, 43,8 cm bred, 27,3 cm hög och väger 6,2 kg.
    Detta är en Truck från Thunder Tiger, dock inte en 1:5 utan en 1:14.

    On-Road (banbilar)


    Biltypen kategoriseras som en skala modell av en vanlig standardbil. De finns i skalorna 1-24 som benämns som Mini-Z bilar som mäter ungefär 15-20 cm i längd och körs uteslutande i EL- bilsutförande inomhus. I skala 1:18, är bilarna el-drivna s.k. Rally- eller Touringsedaner och är kopior våra standardbilar vi kör med var dag. De mest vanliga modellerna är ofta valda efter förebilder av de mest kända tävlande rallybilarna och efterbilder från t.ex. STCC. Dessa mäter 25 cm på längden och 15 cm på bredden.
    Skalan 1:12, är något större men i stort liknande 1:18 bilarna.

     

    I skalorna 1:10 och 1:8, är bilarna för det mesta utrustade med nitromotorer i storlekarna 2,5ccm för skala 1:10. Dessa bilar är också populära i el-versionen.  1:10 bilen har måtten ca 30 cm lång och 20 cm bred.
    Skala 1:8 är även den, mest vanlig som nitrobil och utrustad med en 3,5 ccm förbränningsmotor, som i likhet med 1:10 bilarna, körs på metanol/nitrometan och olja. Motorerna är mycket högvarviga och kan varva upp mot 28- 40.000V/min. och utveckla omkring 2.5 -3 hk. Bilar har oftast karosser som är skalamodeller av de stora sportprototyper som körs i ban tävlingar runt om i världen, bl.a. av Kenny Bräck, Michael Schumacher m.fl. De förekommer också som standardbilsmodeller i sedan-, och rallybilsutförande och som Formel1-bilar. 1:8 bilen mäter ca 50-60cm lång och 25 cm bred.

    De karaktäriserande dragen hos On-Road bilarna är dess egenskaper i bl.a. schassie konstruktion. De har extremt låg tyngdpunkt och liten markfrigång som gör dem mycket kurvstabila. De är utrustade i stort sett samma omfattning som våra vardags bilar. De har allt som behövs för att uppnå optimal väghållning. De har däck som motsvarande fullskale bilar, oljestötdämpare runt om, övre och undre bärarmar i både bak, och framhjulsupphängningar och justerbara stystag (turnbucles) för justering av hjulvinklarna. De mest avancerade har också fått skivbromsar runt om och med upp till tre differentialer som utjämnar hjulens rotation i kurvor och i ojämnt underlag då hjulen tenderar att rulla i olika hastigheter.  Et flertal av dessa bilar är också utrustade med växellådor, mest vanliga är de 2-växlade, som växlar automatiskt till lämplig växel för olika farter.

    Gemensamt för 1:10, 1:8, och 1:5  bilarna är;  att de ofta körs i tävlingar runt om i både Europa som i Norden. Den mest frekventa tävlingsformen är ”Lilla STCC” Tävlingarna har ofta upp mot hundratalet tävlande och körs i olika klasser, både som SM, EM och VM. I Sverige har vi många kända tävlande som ofta beskrivs i reportage från tävlingar i  Allt Om Hobby, ”vårt förträffliga hobbymedium!”

    Skalan 1:5, är en avsevärt större banbil, eller asfaltsbil, som de också kallas, och mäter omkring 70- 80 cm L och 0mring 40- 45cm Br. De är utrustade med väsentligt kraftigare i delar för att tåla de stora påfrestningar som de utsätts för vid racing.  I det stora hela är de utrustade som sina mindre motsvarigheter.  Den stora skillnaden ligger inte bara i de kraftigare detaljerna som hjulupphängningar och de hydrauliska skivbromsarna mm. utan också av bensinmotorerna på upp till 23 ccm. med 3,5 – 4,5 hk.  Motorerna kan liknas med motorerna som sitter i grästrimmers och motorsågar, men är då specialtillverkade och upphottade för racingbruk och mer förfinade i sin gång. Motorerna har elektronisk/magnetisk tändning och helt vanliga tändstift.

    1:5 bilarna körs bl.a. i tävlingar i STCC stuk, och under 2007 var det premiär för en nya ”Porscheklassen”  Kända märken bland 1:5 bilar är bl.a. Hambacher och FG.

    Om du vill veta mer om banbilar, regler och tävlingar kan du besöka SBF Svenska Bilsport Förbundets hemsida: